Dat lijkt een klein verschil, maar het verandert de hele discussie over de energietransitie.
Deze week werd opnieuw duidelijk* dat netbeheerders meer moeten inzetten op flexibel gebruik van het bestaande net. Buiten de piekmomenten is er namelijk vaak nog voldoende capaciteit beschikbaar.
Toch blijven we veel duurzame energie afschakelen, projecten uitstellen en wachten op netverzwaring.
Misschien moeten we onszelf een andere vraag stellen:
Moet elke kilowattuur die we opwekken direct als elektriciteit gebruikt worden?
Het Nederlandse gasnet heeft een transport- en opslagcapaciteit die vele malen groter is dan die van het elektriciteitsnet. Door overschotten aan duurzame stroom om te zetten naar groene moleculen, zoals groen gas of waterstof, kunnen we energie opslaan wanneer die beschikbaar is en gebruiken wanneer die nodig is.
De energietransitie gaat niet alleen over méér kabels.
Dit gaat ook over een slimmer energiesysteem waarin elektronen én moleculen samenwerken.