Goed dat enexis aandacht besteed aan het belang van het gasnet.
De focus ligt vaak op elektrificatie. Begrijpelijk, want duurzame elektriciteit vormt een belangrijke pijler van de energietransitie. Maar tegelijkertijd lopen we steeds vaker tegen de grenzen van het elektriciteitsnet aan. Netcongestie gaat niet meer weg en we moeten alle zeilen bijzetten. Juist daarom is het belangrijk om niet alleen naar elektronen te kijken, maar ook naar moleculen.
Nederland beschikt over een uitgebreid gasnetwerk dat jarenlang is opgebouwd en bewezen heeft betrouwbaar, flexibel en schaalbaar te zijn. Waarom zouden we die infrastructuur niet benutten voor duurzame gassen zoals groen gas en waterstof?
Het grote voordeel van duurzame gassen is dat ze energie niet alleen kunnen transporteren, maar ook langdurig kunnen opslaan. En dat wordt steeds belangrijker. Op dagen met veel zon en/of wind produceren we meer duurzame elektriciteit dan het net kan verwerken. Door deze energie om te zetten naar duurzame moleculen ontstaat een energiereserve die maanden later nog beschikbaar is.
Daarmee verlagen we niet alleen de druk op het elektriciteitsnet, maar vergroten we ook de leveringszekerheid en energie-onafhanlelijkheid van ons energiesysteem.
De energietransitie vraagt daarom niet om een keuze tussen duurzame stroom of gas. Ze vraagt om het slim inzetten van beide. Het bestaande gasnet is daarbij geen overblijfsel uit het verleden, maar een essentieel onderdeel van de energievoorziening van de toekomst.
Bron: Enexis Magazine – Samen op het net 2026